Meer informatie over de deeltjesteller tijdens de APK 

Vanaf 1 januari 2023 moet er een deeltjesteller gebruikt worden bij de APK-keuring van een dieselvoertuig met een roetfilter. Dit is een verplichte controle op de kwaliteit van het roetfilter met behulp van een nauwkeurige deeltjesteller. Een goed functionerende roetfilter zorgt voor een minimale uitstoot en belasting van het milieu. Met behulp van een nauwkeurige deeltjesteller wordt getest hoeveel deeltjes er per cm3 worden uitgestoten en of het roetfilter nog voldoet aan de wettelijke eisen. Maar wanneer wordt er nou gecontroleerd en wat zijn precies de regels?

Registratie roetfilter controleren:

Via de RDW-kentekencheck (https://ovi.rdw.nl/) kunt u controleren of uw roetfilter met deeltjesteller dient te worden getest bij de APK. Kijk onder 'Motor & Milieu' bij ‘Uitstoot’ achter ‘Af Fabriek Roetfilter APK’.

Staat in het kentekenregister bij een dieselvoertuig dat een roetfilter verplicht is? Dan moet met een deeltjesteller gecontroleerd worden of het roetfilter werkt.
Is een roetfilter voor het voertuig niet verplicht? Dan valt het voertuig in de oude regeling, hierbij wordt de uitstoot gemeten middels roetmeter met nul-emissiekast en EOBD-tester.
Zijn de roetfiltergegevens uit het kentekenregister verwijderd? Dan is de deeltjesteller niet nodig en valt hij in dezelfde bovenstaande regeling.

Wat zijn de APK keuringsvoorwaarden?

Tijdens de APK vraagt de keurmeester de voertuiggegevens op bij het RDW. Bij dieselvoertuigen met de status: roetfilterverplicht dient de uitstoot gemeten te worden met de deeltjesteller. De maximale toegestane hoeveelheid deeltjes is 1.000.000.

Bij personenauto’s vanaf datum eerste toelating 1 jan. 2017 dient een werkend roetfilter aanwezig te zijn. Hierbij mag men het roetfilter niet laten verwijderen. Ook niet bij een defect DPF of andere roetfilter problemen.

Bij overige voertuigen (bedrijfsauto’s) vanaf datum eerste toelating 1 jan. 2012 dient een werkend roetfilter aanwezig te zijn. Hierbij mag men het roetfilter niet laten verwijderen. Ook niet bij een defect DPF of andere roetfilter problemen. 

Wat te doen als het voertuig afgekeurd wordt op het roetfilter?

Wanneer de uitstoot niet goed is kunnen we het voertuig niet goedkeuren. In dat geval is het verstandig om diagnose te laten stellen aan het probleem en indien nodig het roetfilter te laten vervangen. De kosten voor het vervangen van een roetfilter kunnen behoorlijk uiteen lopen per merk en model van auto.

Een andere optie zou kunnen zijn om het roetfilter te laten reinigen. Helaas kunnen we hierbij niet garanderen dat de uitstoot daarna wel goed is en ook blijft.

Als laatste optie zou je er ook voor kunnen kiezen om de roetfilter registratie op het kenteken aan te laten passen bij de RDW. In dat geval hoeft het voertuig niet met de deeltjesteller gekeurd te worden. Wel vervalt hij dan in de oude regelgeving en moet er een EOBD-meting uitgevoerd worden, deze regels zijn echter een stuk soepeler dan bij de deeltjesteller.

Waneer mag je verwijderen of roetfilter registratie aan laten passen?

BBij personenauto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2017 mag u het af fabriek roetfilter laten verwijderen of de roetfiltergegevens laten verwijderen uit het kentekenregister bij de RDW.
Bij overige voertuigen (bedrijfsauto’s) met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2012 mag u het af fabriek roetfilter laten verwijderen of de roetfiltergegevens laten verwijderen uit het kentekenregister bij de RDW.

Hoe kan ik de roetfilter registratie aan laten passen?

Verwijderen van het af fabriek roetfilter moet altijd geregistreerd worden bij de RDW middels een online doormelding. Dit geldt ook als het roetfilter op een eerder moment al verwijderd is. Ook kun je zelf de roetfiltergegevens uit het kentekenregister laten verwijderen. Kosten van een online doormelding bedragen €64,95 en kan middels je DigiD (particulier) of Eherkenning (zakelijk).

Na het aanpassen van de registratie van het roetfilter kan het wel zijn dat het voertuig in een andere emissieklasse valt, de datum eerste toelating is vanaf dan bepalend. Hierdoor heb je mogelijk geen toegang tot milieuzones.

Daarnaast ga je bovenop de wegenbelasting extra fijnstoftoeslag betalen.

Via deze link ga je naar de RDW website om de registratie aan te passen: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/gegevens-roetfilter-verwijderen